Incatrail

11 januari 2015 - Cusco, Peru

O?.

Maandagmorgen om5.30.uur worden we opgehaald door de gids voor een incatrail van 4 dagen. Eerst halen we nog 4 duitse mensen op uit andere hotels en vertrekken daarna naar het startpunt van de incatrail. Dit is op kilometer 82. Het doel is de eerste dag 12 kilometer. Na een intrductie en idenficatie met paspoort inclusief ce eerzte stempel. Gaan we van start we lopen een brug over van de rivier en maken met het gehele gezelschap een  foto bij het startpunt. Onder weg krjgen we veel infomatie over de incatrails in zuidamerika. Er ligt ongeveer 16.000 kilometer in Equador, Peru, bolivia,  Argentie en colombia. Voorts veel info over flora, fauna en he landschap. We stoppen regelmatig vooruitleg en hebben tussen de middag een eenvoudige lunch. Om 16.00.uur bereiken we het kamp oor de eerste nacht. Onze tenten zijn al opgezet door de groep dragers van 11 personen die alle benodigde voorraad, tenten en benodigdheden van kamp naar kamp verplaatsen. Per persoon mogen zij maximaal 25 kilogram bagage dragen en datd is zwaar werk ove de railen de passen.  Het kamp is op gebouwd op een boerenerf. Hetr bestaat uit  vijf slaaptenten  twee voor de vier duitse mensen, q voor mijn twee vrouwelijkreisgenoten, 1 voormij en 1 voor de gids. Daarnaast een kooktent en een eetgelegenheid. Het eten is voortreffelijk . Je bent steeds weer verbaasd hoe men het voor elkaarkrijgt met zo weinig middelen.

Om 20.30 gaan we naar bed morgen is de zwaarste dagen. We slapen op een hoogte van 2700 meter.

' s morgen worden we gewekt om 5.00.uur. we krijgen lekkere cocathee en verse cocabladeren. Om 5.45 is het ontbijt en om 6.15 starten we met lopen doel os vandaag een tocht van 9 kilometer overeen pas van 4215 meter. Het is dus veel klimmen. Onder weg worden we regelmatig bij geprat over archeologische nederzettingen en vindplaatsen. De nVan de pas is de dead womenspas. Onder weg naar de pas paserene w e een trappen formartie  waar we 1,5 uur alleen maar trappen op gaan. Boven is de beloning prachtig aan de enekant een dal met bewolking en koude wind en aan de andere kant een helder overzicht waar we vandaan zijn gekomen. We lopen de gehele dag met de drie hollandse reisgenoten en hebben het eg gezellig. De afdaling is veelal weer in de vorm vN trappen die erg ongelijk qua hoogtezijn. We dalensnel omdat we regen verwachten en zijn om  14.00.uur in het kamp. Om 15,00. Uur begint het te regenen en om 16.00.uur wordt het weer droog toch is het flink afgekoeld. We slapen op 3600 meter, alles wordt uit de kaxt gehaald om een beetje warm te blijven. Na dat we allemaal binnen zij  gaan we lunchen  weer een driegangen menu. Ook het avondeten smaak verrukkelijk na deze inspanning. We gaan weer rond 20.30.uur naar bed. Mogen wacht de langste dag.

De volgende morgen om 5.00.uur weer gewekt met cocathee. Na het ontbijt met lekker veel fruit gaan we op pad voor een tocht van 16 kilometer over 2 passen  van 3900 en 3600 meter. We genieten volop en staan regelmatigstil bij een mooi vergezicht en de ontwakende natuur. De mede traillopers hebben het erg koud gehad afgelopen nacht. Ik had me gelukking god voor bereid en had er geen last van. Regelmatig stoppen we bij meeting points en archeologisch plekken. We zijn zeker niet de enige op de trail er lopen ongeveer 250 mede lopers. Het is een dag van jasjeaan en jasje uit. Zon regen en hoogtes maken dat het elk kwartier anders kan zijn. Dus goed  oor jezelf zorgen. Elke bocht die we maken kijken we onze ogen uit en genieten van al het moois. De dag is minder zwaar dan de voorgaande maar de vermoeid heid en de slecht nacht rust begint enkele parten te spelen. Tussen de middag luchen we op een afgesproken plaats. Om 17.30.uur bereiken we het kamp. Het was een geweldige dag.  Na het avondeten gaan we vroeg naar bed. We moeten we morgen om 3.00.uur uit

We worden weer gewekt met cocathee en krijgen een ontbijtpakket. Alles wordt snel ingepakt en we gaan op weg naar ons doel de Machu Pichu. We hebben elke cd G stempels van de  tocht in onspaspoort gehad. Om 7.30.uur bereiken we het einde van de incatrail bij de Machu Pichu. Het is een fantatisch gezicht. Wel moeten we even wachten op onze beloning. Het is bewolkt en  het duurt even vooor shet helder wordt.  We zitte van bovenaf te genieten van al het moois. Het wordt steeds drukker met toeristen die met de trein zijn gekomen. Om 9.00.uur krijgen we een rondleding door de Machu Pichu, deze duurt ongeveer 2 uur.het is zeer indrukwekkend. Ondertussen is het gaan regenen en het houdt niet meer op. We bezluiten om 12.00.uur met de bus naar beneden te gaan. Naaar het plaatsje Calientes. Daar gaan we lekker lunchen en opwarmen we zijn vermoeid maar tevreden. We genieten naar van onze trail en halen herrinneringen op. We kunnen pas om  18.30.uur met de trein mee tot aan het startpunt van de trail en dan nog 2 uurmet de bus terug naar Cusco. We komen om 22.30.uur aan in het hotel. Eerst lekkker douchen na 4 dagen en dN slapen in een e ht bed.