Colca canyon

17 december 2014 - Colca Canyon, Peru

Gisteren met de bus van Arequipa naar Colca valley en colca canyon. Onderweg cocabladeren gekocht, tegen de hoogte ziekte. Regelmatig kauwen en de sappen laten opnemen in je bloed. Het werkt echt, maar het is niet lekker, het lijkt op kauwen van gedroogd gras. Enkele moeten er van kokhalzen. We rijden door de ruige Andes en komen o nderweg Lama's, Alpaca's en vicuna's tegen de eerste twee worden gehouden door de plaatselijke bevolking in kuddes de laatste komt in het wild voor.

De wol van alle drie worxt verwerkt tot prachtige kleden pochos etc.soms zeer kostbaar, maar fantatis h om te zien.

We volgen een deel van de internionale Highway van de alantische kust van brazilie naar de kust van de grote oceaan, nabij Tacna.

We gaan een pas over met een hoogte van 4910 meter. We stappen hier uit om foto's te maken. Er is een info punt met in elke richting de naam van een vulkaan. Een er van is momenteel actief en er stijgt rook uit op. Tevens zijn op het hoogste punt vele xuizenden persoonlijk markeringssteenstapels gemaakt. Dit naar een oude traditie, om je pad te makeren.

Dan dalen we af naar Colca valley, in iets meerdan een half uur terug naar 3600 meter. Dit is de enige weg waarlangs de valley te bereiken is. Wat een ruig en onherbergzaam landschap. De valley bestaat uit een 5 tal dorpen waarvan Chivay de hoofdplaats is. Er is een rijke landbouw cultuur opgebouwd uit kleine percelenen in terras vorm naar de omliggende bergen.Vanuit de bergen wordt het water geleid via irrigatiegoten naar de perclen. Dit is e ht eeuwen oud. Veel inwoners met traditionele kledij.

Na het inchecken, gaan zwemmen in een thermaal bad met water uit de vulkaan met veel zwavel. Het wTer is rond de 40 graden en op deze hoogte moet dus drijven en je niet dte druk maken.

' s avonds bij het eten getracteerd op volksdansen door lokaalgekleden dansers. Het was weer een feestje.

Vandaag vroeg om 5.30 ontbijt en dan op weg naar de canyon voor het spotten van de condors. Onderweg een aantal uitzichtpunten geztopt en foto's gemaakt van de valley, canyon en de omliggende bergen. Het is bij a te mooi op waar tezijn.

om 8.00.uur zijn we via een onverhardpad bij de canyon. De hoogte van de rivier tot de hoogste bergttop is hier 3200 meter. Het diepste punt van de canyon is het hoogteverschil 4100 meter. Alle gevoel voor dimensies verdwijnen.

Na een half uur wachten zien we de eerste condor en dN nog een en nog een. Het is verweg en vogels met een spanwijdte van 3 meter lijken huismussen. Maar ze komen hoger en hoger. Uiteindelijk spotten we er 6, zwevend op de thermiek.  We blijven tot ongever half tien en bezoeken dan nog een aanta lokale  bewoners en uitzichtpunten van de valley. Terug naar Chivay. Daar eten we wat en gaan nog eoven naar de plaatselijke markt. Na de middag vertrekken we terug van Arequipa. Hier slapen we de komende nacht. Morgen om 5.30 op en om 6.00 vertrek naar Tacna, we gaan dan de grens over met Chili en overnachten morgen avond in Arica.

Wordt vervolgt.