sucre

28 december 2014 - Sucre, Bolivia

Na aankomst in Potosi op 24 december hebben we gekozen om het muntmuseum te bezoeken. Alles sluit op kerstmiddag namelijk om 16.00.uur. een tweetal reisgenoten bezoeken nog de zilvermijnen. Hier treffen ze een aantal compels  dit zelf gemaakte wisky gebruikten en cocabladeren eten( kauwen). Een gids vertelt ze over de verhoudingen op opve berg enin de mijnen.

Het muntmuseun is de mooiste van Zuidamerika. Het aantal munten valt wel wat tegen metname veel te zien op het gebied van het  maken van de munten. Kerstavond willen we naar de naar de nachtvering. Dit mis lukt door verkeerde info overde lokatiesz en tijden van de  vieringen.

Eerste kerstdag ga ik naar de San Domincokerk en woon daar een viering bij. Na de viering ga ik koffie drinken en wandel door de stad. Ik scoor een pet van Dakar 2015 op de markt. Ik maakt foto's van een aantal Dakar monumenten. Potosi is namelijk 1 van de finschplaatsen.

De volgende morgen vertrekken we alweer naar Sucre. Sucre is de hoofdstad van Bolivia. Het is een prachtige stad. We bezoeken de kathedraal, het gebouw waar de onafhankelijkheid is getekend en de grondwet. Er zijn veel gebouwen uit de coloniale tijd. Ook dezoeken we de markt en het park. Het centrale plein is mooie versierd met verli hting en wordt druk bezocht. ' avonds ga ik bij cafe Florin eten dit is eigendom van hollanders. Ik heb een gesprek met de eigenaar over het leven in Bolivia.

De  olgende morgen gaat een groot dee deel van het reisgezelschap een georganiseerde trail lopen. Ik kies ervoor om de stad Sucre beter te verkennen.  Vanuit de city loop ik naar de buitennwijk, waar het stadion is. Hier wordt nog volop gewerkt ik ik mag alles zien en fotograferen. Naast het stadion is een hoog gebouw in aanbouw van meer dan 20 verdiepingen. Ik loop naar binnen en krijg toestemming om onder begeleiding naar het dakterras te gaan hier kan ik foto's maken van de gehele stad en natuurlijk van het voetbalstadion. Daarna loop ik  via het park naar een soort gerechtsgebouw. Vandaar uit loop ik de stad weer uit naar 1 van de hoogste heuvels van Sucre. Hier staat het opleidingscentrum van de politie. Het is net nieuw. Deze plaats heet Max Toledo. Vandaar zie ik een berg met allemaal eucaliptusbomen. Hier wil ik naar toe. Ik loop langs de begraafplaats en  door een woonwijk. De verharding wordt steeds minder en ik loop over uitsluiten natuurkeien. Ik begint de  kruiswegstatie. Het is pittig om boven te komen. Eenmaal boven rust ik uit en ga ver olgens terug naar beneden. Dan kom ik bij een klooster van de fransiscanen. Hier eet ik wat en ga de stad weer in. Op het centrale plein ontmoet ik een van mijn reisgenoten en  ga met hem door de stad om foto' s te maken. Dan drinken we een bier en gaan later op de avond weer bij Florin eten.

Vandaag gaan we naar tarabucco een plaats waar een regionale indianenmarkt is op zondag. Ik laat mij verrassen.