Uyuni

24 december 2014 - Uyuni Salt Flat, Bolivia

Vanuit san Pedro de Atacama in Chili naar de boliviaanse grens. Hier over gestapt in de vierwsieldrives  voor een safari van drie dagen. Dus even niet bereikbaargeweest.

Eerst een tocht over de altiplano op een hoogte van meer dan 4000 meter. Het witte meer bezocht met flamincos. Daarna door naar een soort warm waterbron in de bergen waar je in kan terwijl de buitenterpratuur aanvoelt als vriezen. Ik heb mijn skijack aan vanwege de harde wind. Het is niet aangenaam. In de middag gaan we naar het groene meer, deze zis vergiftigd door de zware metalen van de vulkanen. Er is geen leven in mogelijk. Wel fantastische kleuren. Later gaan we nog naar een meer met heel veel flamincos en strandlopers. Ik vind hier de kop met snavel van een flamin go. Dan opweg naar onze slaapplaats. Het is eenvoudig maargoed. Na het eten gaan we lekker optijd naar bed.

De volgende morgen om 8.00.uur vertrek.we verblijven nog steeds op de Alti plano. We zien van daag de Nandoes en en andes konijn met een lange staart. Het dieris voor een konijn vrij fors. We bezoeken laguna Negra, het zwarte meer. Wat een geweldig uitzicht en maken hier een groepsfoto. Het is een geweldige belevenis zo met vier jeeps door de bergen en over onherbergzame paden. Elke dag is een verrassing. 'S middG wordt er door een kokkin gekookt in de achterkant van de jeep.

Veel lamas zijn bijeengedreven in de waterrijksplaatsen. Omdat het hier voorjaar is en het aflammeren gaat beginnen. We slapen in een hostel op de grensvan de altiplano en de zoutvlakte. De naam van de hostel is bella Vista, het ligt in een kleine gemeenschap van enkele tientallen inwoners. Na het eten vertelt een reisgenoot nog een verhaal en gaan we weer lekker op tijd naar bed. We slapen op een vrouwen en mannenzaal. Prima toch!

De volgende morgen lekker ontbijt en opweg naar de zoutvlakte. Na een uurrijden houden we stop. We staan midden in een wtte wereld en wanen ons op een gletser. Ons worxt vertelt dat dit is ontstaan bij  het  ormen van de Andes. Twee aardplaten zijn onder elkaar geschoven en hebben deze zee gescheiden van de andere zee en opgetilt naar een hoogte van 3800 meter. Het water is verdroogd en het zout is achter gebleven. Hier en daar heeft het zout een dikte van 40 meter. De oppervlakte van de zoutvlakte is 270 bij 140 kilometer. Het zijn afstanden en hoeveelheden die je bijna niet kunt begrijpen.

We rijden door naar Incahuasi een ogenschijnlijk klein bergje in het midden van de zoutvlakte. Dit bergje is door de vulkanisch activiteit omhoog gedrukt uit de zeebodem. Je zien hier koralen aan de oppervlachte versmolten met de lavasteen. We lopen de berg omhoog. Op de berg groeien catussen van wel 5 meter hoog  wat een uniek stukje landschap. Ik maak veel foto's , ook 360 rondom van de zoutvlakte en de gehele witte wereld. Het is bij a onwerkelijk.

Dan rijden we door naar het zouthotel onderweg zoeken we nog naar zout kristallen. Ik breng er een aantal mee. Bij het zouthotel richting Uyuni staat een monument van de Dakarralley van 2014. Zie de foto. We gaan ook na even naar een zoutwinplaats

Eind van de middag zijn se in ons hotel in Uyuni. We gaaan even pinnen en een lekkere bier drinken. Nagenieten van alles wat we egzien hebben. We eten in het hotel een lekkere pizza, deze wordt aanbevolen door lonely planet.

Zo voor nu weer even genoeg vandaag gaan we door naar potosi