riobamba

28 november 2014 - Cuenca, Ecuador

Vandaag zijn we vanuit Riobamba naar Cuenca gereden een rit van 6 uur. Om 5.30.uur vertrokken en om 7.30.uur waren we in Alausi. Hier heebn we een treinrit gemaakt, met een historisch trein. Zie defoto's .De trein ging over een traject van 12,5 kilometer 500 meter naar beneden en weer terug. Dit hoogte verschil kon alleen overbrugt worden door zigzag langs de rotswand open neer te rijden. De naamvan de trein is de Duivelsneus. Het was geweldig specktaculair. Een sub tropisch klimaat  tussen de grote bergen, diepe afgronden en  bijna geplakt zijn aan de rotsen. Vervolgens met de bus door naar Cuenca, daar logeren we in hotel Cuenca. Hier blijven we 3 nachten.

nog even terug naar de afgelopen dagen in Riobamba. Bij aankomst is gezamelijk met het reisgezelschap het plan gemaakt om de hoogste berg van Equador te bezoeken en de treinreis met de Duivelsneus te gaan doen. Het bezoek aan de hoogste  berg van Equador was geweldig. De berg heet de Chimborazo en is 6300 meter.we zijn met auto's naar4800 meter gebracht. Vandaarzijn we gelopen naar 5050 meter een afstand van 1300 meter. Daar deden we een uur over zo zwaar en ijl is de lucht. Terug gin veel sneller ha, ha!  Wat een geweldig uitzicht. We stonden met onze voeten in desneeuw. Op weg naar boven uitleg gekregen over de indianenin het gebied, over een abseilklif gehangen, de vegetatie bewonderd en lama's alcalpa's en vicuna's gezien. Voordat we naar boven ginegen hebben we een soort basterdsuiker gegeten tegen de hoogte ziekte.

helemaalboven waan je je op een andere planeet, een maanlandschap.

Vanaf 4800 meter een afdeling gemaakt met de moutainbike naar 3000 meter. Een afstand van 33 km, de eerste 8km onverhard, wat een spectakel. Onderweg gestopt bij een indiaanse gemeenschap om te helpen met het oprichten van gevlochten bouw staal wat is bedoeld voor de bouw van een kerk. Dit gebeurd dus met de hand.

Even snel gegeten en na het eten naar een gitaarconcert in de schouwburg van Riobamba. Tot zover